Blog

‘Een decaan, wat is dat? Nee, die hebben we niet bij ons op school.’ – J., 15 jaar

Daar zat ‘ie dan, bij mij op intake. VMBO, 4e klas. Het liefst zou hij stoppen met school, laat staan dat hij nu wil gaan denken aan het kiezen van een vervolgopleiding.

Leuke, sportieve jongen die op aanraden van school een richting in is geloodst (naar eigen zeggen), waar hij het liefst meteen mee zou willen stoppen. Ik heb nog nooit een jongere gesproken die geen enkel vak op school leuk vond. Hij is de eerste. Zeer betrokken ouders komen niet verder op school en hebben uiteindelijk mijn hulp ingeroepen.

Ik verbaas me om zijn situatie, omdat er op school ook ervaren mensen lopen die hem hierbij zouden kunnen helpen: leerkrachten, zijn mentor, de decaan. Van een decaan heeft hij nog nooit gehoord, laat staan dat hij haar (weet ik) heeft gezien of gesproken.

Dit hoor ik vaak van jongeren. En die jongeren komen van scholen waar de decaan heel erg hard werkt en het alleen maar goed voor heeft met de leerlingen. En toch ontbreekt die zichtbaarheid. Inmiddels heb ik zoveel decanen gesproken dat ik weet dat zij ‘het vaak allemaal alleen doen’. En dat terwijl de begeleiding naar een vervolgopleiding niet alleen bij de decaan zou moeten liggen.

Ben jij decaan of directeur van een school en zou je het begeleiden van de leerlingen graag ook veel meer samen doen? Dan is inzicht in waar de knelpunten zitten een eerste vereiste.

Hiervoor heb ik een heel erg handige LOBcheck@School vragenlijst gemaakt. Deze geeft inzicht en overzicht, waardoor je meteen aan de slag kunt met je eigen LOB beleid! Vul HIER je gegevens in en ik stuur ‘m naar je toe.

Comments (0)

Post a Comment