Blog

LOB in the pocket… Tip 1!

Is LOB ook best een gedoe bij jou op school?

Leerlingen die vastlopen in het kiezen van een studie en niet gemotiveerd zijn om er aan te beginnen? Vinden slechts een aantal van de mentoren LOB leuk om te doen? Zou je de ouders hierin ook meer willen betrekken? En heb je geen idee hoe je dit kunt doen?

Veel VO scholen kampen met hetzelfde probleem weet ik inmiddels uit de ervaring die ik heb opgedaan bij het opzetten van LOB binnen die scholen. En dat heeft gemaakt dat ik graag de komende weken mijn tips met je deel over hoe LOB binnen de school wél gaat werken. Deze week te beginnen met TIP 1: BEGIN OP TIJD.

Het lijkt een inkopper, maar niets is minder waar. Op tijd beginnen is essentieel voor het slagen van het studiekeuzeproces bij de jongeren. En wat is dan ‘op tijd’? Zelf zeg ik dat het jezelf leren kennen niet vroeg genoeg kan beginnen, wat mij betreft al in de 1e klas van het VO. Als je dit koppelt aan LOB, dus effectief het kiezen van een studie, zou je er m.i. in de pre-examenklas heel actief (wekelijks) mee aan de slag moeten gaan. En dan ook het ‘wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik’ proces daar in meenemen. Want als je jezelf niet kent, hoe ga je dan JOUW keuze maken?

In de pakketten die ik aanbied voor de (pre) examenklassen is dit het stuk waarmee we beginnen. Leerlingen zelf laten ontdekken waar ze blij van worden. Wat doen ze dan, waar, met wie, etc.? Zelf ervaren en doen, essentieel in dit hele proces!

Comments (0)

Post a Comment