Blog

LOB: SAFETY FIRST

Stel, je zit op een verjaardag waar je je maar bij een paar mensen vertrouwd voelt. Je bent in de groep in gesprek over alledaagse dingen en ineens vraagt iemand je waar je goed in bent en wat je dromen zijn. Da´s er één die wat bij je los maakt, toch?

Wat gebeurt er dan met je? Gooi je meteen je hele hebben en houwen over de bühne of bedenk je je wel 2 keer? Zelfs ik als redelijk extravert persoon zou voor optie 2 kiezen, omdat die op dat moment het meest veilig voelt. Je veilig voelen is zo’n belangrijke voorwaarde voordat je dingen gaat delen die je aan het hart gaan.

Dus als je jongeren vraagt om in de klas eigen – aardigheden en ervaringen te delen, is die veiligheid daar dan wel gegarandeerd? Wie bewaakt dat in de klas, zodat het normaal is dat daar wordt gedeeld over twijfels, angsten, successen, verdriet en nog veel meer? Zodat daar wordt versterkt om op zoek te gaan naar elkaar’s talenten en om om hulp of informatie te vragen over een stageplek of een open dag die is bezocht?

Ik zie dat er voor LOB binnen het onderwijs heel hard wordt gewerkt aan de praktische invulling van de loopbaanbegeleiding, maar dat aan die eerste zo belangrijke voorwaarde vaak niet wordt voldaan. En haal je er dan wel het mooiste uit?

Comments (0)

Post a Comment